Cine sunt antrenorii voluntari ai programului Speciali pe Patine?

Cine sunt antrenorii voluntari ai programului Speciali pe Patine?

Speciali pe patine – Luăm viteză spre starea de bine – este un proiect derulat de Special Olympics România și finanțat prin programul „În stare de bine”, susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile. În cadrul lui, 54 de sportivi Special Olympics din 5 orașe (București, Timișoara, Cluj, Brașov și Galați) se antrenează, începând cu luna septembrie și până în februarie la role și patine. Ei sunt coordonați de antrenori voluntari cu care Fundația lucrează de mai mult timp.

Proiectul presupune crearea primului program de antrenamente și competiții din România pentru patinaj (role viteză, artistic și viteză gheață) pentru 54 de persoane cu dizabilități intelectuale din 5 orașe, crearea primului Ghid de Patinaj Adaptat, organizarea a 5 demonstrații locale în mijlocul comunităților și a primului Campionat Național Special Olympics de Patinaj pentru acest grup de beneficiari cu scopul de a demonstra abilitățile persoanelor cu dizabilități intelectuale, puterea transformatoare a sportului și beneficiile majore pe care le aduce asupra stării de sănătate.

Beneficiarii indirecți sunt 418 antrenori, membri de familie, voluntari (studenți, elevi de liceu, profesori de sport), membri ai comunităților. Antrenorii sunt persoane care au pregătirea necesară pentru a conduce activitățile sportive specifice (antrenamentele de role/patinaj) adaptate persoanelor cu dizabilități intelectuale. Acestora li se adaugă membri de familie ai tinerilor, o resursă valoroasă. În plus, ei au șansa de a vedea evoluția acestora, de a se bucura împreună. Voluntarii sunt și ei un pion important în organizarea activităților: acordă suport în desfășurarea antrenamentelor/competițiilor,având și oportunitatea de a învăța din interacțiunea cu persoanele cu dizabilități intelectuale. Membrii comunităților iau parte la demonstrații/concursuri, aflând despre abilitățile persoanelor cu dizabilități intelectuale, manifestându-și sprijinul față de această categorie.

Iată numele antrenorilor și câteva scurte povești despre unii dintre ei.

București

Andreea Pascu Ionescu și Virgil Pascu – antrenori ai Clubului Sportiv Edu Sport (mai multe puteți afla despre ei de aici – http://edusportclub.com/ sau de pe pagina de Facebook a Clubului – https://www.facebook.com/EduSportClub/

Andreea Pascu, antrenor patinaj

Adrian Petcu – Instructor

Adrian Petcu, instructor role

Andrei Anuțoiu – Kinetoterapeut

Andrei Anutoiu, role

Timișoara

Marius Pârjol- Kinetoterapeut/antrenor Fundația de Abilitare Speranța

Marius Parjol, Timisoara, role

Mă numesc Marius Pârjol, sunt kinetoterapeut și antrenor la Fundația de Abilitare Speranța. În profesia mea de kinetoterapeut pun mare accent pe intervenția timpurie și integrarea persoanelor cu nevoi speciale cu ajutorul sportului. Îmi place foarte mult să văd sportivii pe care îi antrenez că fac progrese în fiecare zi, asta înseamnă că munca mea nu este în zadar, iar bucuria lor mă motivează în fiecare zi. Colaborez cu S.O din anul 2010 când am participat alături de sportivi la un concurs desfășurat la Cluj Napoca. De atunci nu am ratat nici un concurs SO, chiar dacă uneori mi-a fost greu să ajung, am făcut în așa fel încât sportivii mei să se bucure de fiecare concurs, pentru că știu cât de importante sunt aceste competiții pentru ei unde fiecare își depășește limitele. Programele SOR sunt foarte importante pentru sportivi, părinți și antrenori, unde tot timpul toți au câte ceva de învățat și asta se reflectă în progresele copiilor. Cel mai nou program SOR este cel de role și patine, unde ai mei sportivi au învățat toți 8 să meargă pe role. Este un lucru uimitor să vezi progresele acestor micuți mai ales că la început unii dintre părinți au fost reticenți în forțele propriilor copii și nu aveau așteptări prea mari. Sper surprinderea lor (a mea nu, pentru că eu le-am garantat că vor învăța 🙂 ) sportivii au demonstrat încă o dată că dacă îți dorești cu adevărat un lucru orice este posibil. Acest sport este important pentru persoanele cu nevoi speciale și nu numai, deoarece  dezvoltă mușchii picioarelor, ai coapselor și ai zonei lombare, echilibrul, coordonarea, este un sport care ajută foarte mult la slăbit, ajută la sistemul cardiovascular și respirator. Sportul pe role te ajută să obții o bună condiție fizică. Mai întâi de toate, pentru că lucrează asupra echilibrului și al centrului de greutate, îți îmbunătățește mobilitatea, reflexele, îți întărește rezistența și nu în ultimul rând, îți reglează ritmul cardiac. Toate astea, cu 50% mai puține șocuri la nivelul articulațiilor. La atâtea beneficii eu spun să mergem împreună spre „Starea de bine”! 🙂

Brașov

Adriana Dumitrașcu – profesor sport Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă

Mă numesc Dumitrașcu Adriana-Elena, sunt kinetoterapeut la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Brașov. Colaborez cu SOR din 2012, în cei șapte ani au fost programe și proiecte frumoase, binevenite, din care am învățat mereu câte ceva. În cadrul antrenamentelor la role și patinaj sportivii se descurcă din ce în ce mai bine cu fiecare antrenament efectuat. Progresul este vizibil de la o lecție la alta. Atat mersul pe role cât și patinajul le dezvoltă acestor tineri stabilitatea, echilibrul, controlul și coordonarea. Orientarea și conștientizarea spațială este de asemenea îmbunătățită, precum și dezvoltarea armonioasă a grupelor musculare implicate în activitate stimulând și întărind sistemul cardiovascular. Pe lângă dezvoltarea acestor abilități motorii, mersul pe role și patinajul îi ajută pe tinerii sportivi să își reducă nivelul de stres, îmbunătățește capacitatea de socializare, le dezvoltă curajul, stima de sine și încrederea. Pentru persoanele cu dizabilități intelectuale sportul este foarte important deoarece îi ajută să se exprime așa cum simt într-un mediu sigur, prietenos dezvoltându-le abilitățile motorii, abilitățile de comunicare și socializare și o stare psihică pozitivă”.

Elena Balint – prof. univ. dr. Facultatea de Educație Fizică și Sporturi Montane

Mă numesc Balint Elena – prof.dr. la Facultatea de Educație fizică și sporturi montane, Departamentul de Educație fizică și motricitate specială din cadrul Universității Transilvania din Brașov. Sunt în procesul de predare – învățare de peste 40 de ani, trecând pe rând prin toate ciclurile școlare, de la preșcolari la studenți. Activitatea didactică cuprinde o mutitudine de discipline predate studenților de la facultatea de profil, învățământ cu frecvență și cu frecvență redusă, dar și în cadrul școlii doctorale brașovene. În ceea ce privește legătura și inițierea mea în procesul de pregătire cu copiii Special Olimpics vă pot spune că a început în 2014, prin participarea la o masă rotundă cu studenții de la specializarea KMS, la care dl Mocanu Viorel ne-a prezentat principalele activități motrice ce se pot desfășura cu copiii cu sindrom Down. În același an, am asigurat, cu 35 de voluntari – studenți KMS anul II – desfășurarea Jocurilor Special Olimpics, organizate în sala sporturilor D.P.Colibași din Brașov. Ulterior, împreună cu kinetoterapeutul prof. Adriana Dumitrașcu de la Școala Incluzivă Brașov am intrat în organizarea și desfășurarea sistematică a pregătirii copiilor și tinerilor cu dizabilități, în cadrul programelor de formare și educare psihomotrică. Gimnastica unificată, inițiere timpurie, formarea liderilor și educarea calităților fizice la copiii cu dizabilități au fost câteva dintre programele pe care le-am parcurs din 2015-2019. Din toamna acestui an, organizăm în sala de jocuri sportive de pe colina universității inițiere și aprofundare în patinaj pe role, iar la patioarul olimpic – patinaj pe gheață. Cea mai mare satisfacție a celui care are în grijă și educație o grupă cu entități diferite și cu grade de deficiențe alternante, este să vadă progresele pe care le fac copiii și tinerii încadrați în orice activitate de pregătire. Curajoși, voioși, alteori speriați de împrejurări dar niciodată descurajați, copiii cu care lucrăm sunt deosebiți. Vin cu drag la lecții, cu toate că la început abia se țineau pe patine, având nevoie de sprijinul nostru. Treptat, frica de alunecare, și mai ales de căzături sau lovituri a fost înlocuită cu plăcerea de a face lucruri pe care nu credeau că sunt stare sau că le pot face: ghemuiri, alunecat cu spatele, desprinderi de la sol, ocoliri, piruete etc. Pentru ei, aceste activități, chiar și o data pe săptămână – cum le facem noi – sunt extraordinar de fructuoase și binevenite. Am văzut progrese în ceea ce privește coordonarea motorie, alergarea mai îngrijită, calitățile de forță și mai ales de rezistență, curajul, perseverența, toate având un salt calitativ vizibil. Dacă la început erau mai reținuți în prezența noastră, acum se manifestă cu reală bucurie și trăiri profunde în tot ceea ce fac, socializarea fiind și unul dintre aspectele esențiale urmărite în lecțiile de pregătire. 

Vă felicit pe toți cei care sunteți implicați până peste cap în eforturile de a face posibile cateva dintre cele mai nesemnificative gesturi de umanitate adresate tuturor celor care au nevoie de atenție și acțiune, totodată”.

Anca Ionescu – antrenor patinaj

Mă numesc Anca Ionescu, am 27 de ani și în prezent sunt doctorandă și asistent universitar în cadrul Universității Transilvania din Brașov, Facultatea de Educație Fizică și Sporturi Montane, am practicat patinajul artistic timp de 12 ani și antrenez sportivii Liceului cu program sportiv de 2 ani și jumătate. Am început colaborarea cu Special Olympics România (SOR) odată cu demararea proiectului ”Speciali pe patine- luăm viteză spre starea de bine”. Mă bucură faptul că există asociații precum SOR care promovează sportul ca mijloc de incluziune, dezvoltare personală și păstrarea sănatatii.

Prima mea întalnire cu sportivii a fost la un antrenament pe role unde am fost foarte uimită de atitudinea lor voioasă și de plăcerea cu care desfășoară activitățile pe care le-am propus, chiar dacă aceste două sporturi necesită un grad ridicat de coordonare și îndemânare, sportivii SOR au dovedit că prin atitudinea potrivită majoritatea obstacolelor pot fi depășite. Patinajul pe gheață și pe role necesită echilibru deosebit și coordonare din partea practicanților chiar și la nivelul de inițiere, consider că practicarea acestor sporturi dezvoltă abilitățile menționate anterior și incurajează dezvoltarea expresivității și a simțului artistic. Totodată reprezintă un mijloc de tonifiere a musculaturii care poate fi practicat atat vara cât și iarna.

Persoanle cu dizabilități intelectuale trebuie încurajate să practice sportul ca mijloc de dezvoltare și incluziune socială, din experiența mea, cu sportivii SOR, am observat că aceștia se adaptează foarte ușor în colectiv și sunt impulsionați de colegii de antrenament pentru a progresa, consider că sportul, indiferent dacă este de echipă sau individual, are rolul de a crea un mediu în care practicanții să se simtă incurajați să practice indiferent de performanțele obținute”.

Galați

Adrian Toniță – Kinetoterapeut

Mă numesc Adrian Toniță, de profesie sunt kinetoterapeut și sunt voluntar la Special Olympics România. De asemenea, sunt specialist în furnizare de echipamente de mobilitate pentru persoanele cu dizabilități locomotorii. Cu Special Olympics România colaborez de aproximativ șase ani de zile și încă de atunci, programele SOR mi se par interactive, foarte bine organizate și – ce este cel mai important – dedicate și adaptate în totalitate persoanelor cu dizabilități intelectuale. Sportivii SOR, la antrenamentele de role și patinaj, au un progres pozitiv în ceea ce privește învățarea și acumularea de informații. Aceste antrenamente le dezvoltă copiilor atât abilități fizice cât și abilități emoționale. Principalele abilități fizice pe care copiii le dezvoltă la antrenamentul de role sunt coordonarea și echilibrul. Acestea se pot îmbunătăți la antrenamentul de patinaj, unde gradul de dificultate este mai ridicat datorită suprafeței de alunecare.

Sportul pentru persoanele cu dizabilități intelectuale este important atât pentru capacitatea lor fizică , dar mai ales pentru latura emoțională, prin creșterea încrederii de sine, a atenției și a interacțiunii cu cei din jur”.

George Ștefan – Kinetoterapeut

Numele meu este George Ștefan, sunt kinetoterapeut și trainer în cadrul Fundației Motivation România, acolo unde fac parte dintr-o echipă care oferă echipamente de mobilitate și servicii persoanelor cu dizabilități locomotorii. Ca și trainer ajut la instruirea colegilor, a specialiștilor și chiar a utilizatorilor de scaun rulant. Ca și kinetoterapeut ajut la evaluarea și prescrierea de echipamente de mobilitate potrivite pentru persoanele cu dizabilități locomotorii. Dar cu toate acestea ocupația cea mai dragă mie este accea de a fi voluntar în cadrul Fundației Special Olympics România. 

Colaborarea cu Special Olympics a început în anul 2017 cu ocazia Jocurilor Naționale de la Baia Mare, acolo unde am fost voluntar la una din disciplinele mele preferate – Fun Fitness. Consider că programele SOR reprezintă o piatră de temelie în educația, formarea, integrarea și dezvoltarea personală, sportivă și socială a copiilor și adulților cu dizabilități intelectuale.

Sportivii care se antrenează în cadrul programului ”Speciali Pe Patine – Luăm viteză spre starea de bine!”, deși temători la începutul antrenamentelor, au căpătat pe parcurs mai multă încredere și au acumulat cunoștințe și abilități care le permit să desfășoare activitățile de role și patinaj cu plăcere. Pe lânga calitățile motrice de bază: viteză, îndemânare, rezistență și forță, sunt dezvoltate abilități precum suplețe, coordonare și colaborare. Dar poate cel mai important lucru, se dezvoltă foarte mult stima de sine care vine ca urmare a reușitei în cadrul unor ramuri sportive considerate dificile pentru toți sportivii, dar mai ales pentru cei cu dizabilități intelectuale.

Sportul este esential în creșterea și dezvoltarea persoanelor cu dizabilități intelectuale, iar în acest caz vine și cu o componentă de integrare socială și dezvoltare persoanală, care prin sport s-a dovedit în timp că a fost o alegere câștigătoare”.

Radu Mirela Geanina – profesor sport Școala nr. 28 și Dorin Radu – antrenor CSM Dunărea Galați

Mă numesc Radu Mirela Geanina, sunt din Galați , sunt profesor de educație fizică și sport cu specializarea atletism și patinaj viteză (a doua specializare),iar în prezent activez ca profesor la Școala Gimnazială Nr. 28 din Galați, unde îndeplinesc și funcția de director adjunct.

Cu Special Olympics colaborez din luna octombrie a acestuia an și consider că aceste programe sunt de bun augur pentru acest segment al populației noastre deoarece  sunt un mod de integrare socială, o metodă de a le dezvolta încrederea și stima de sine și un mijloc de a le dezvolta unele calități și deprinderi motrice. Copiii cu care relaționez răspund și reacționează diferit la stimuli, asta în funcție de deficiențele lor. Copiii cu sindromul DOWN sunt destul de amotrici și datorită faptului că părinții nu prea le oferă încredere este destul de greu să colaborez cu ei, comparativ cu copiii cu retard unde sunt independenți și prin repetări multiple reușesc să pună în practică cerințele mele. Acest fapt se întâlnește atât la antrenamentul pe role cât și la gheață. Consider că abilitățile dezvoltate sunt: îndrederea în forțele proprii; dezvoltarea deprinderilor și calităților motrice precum îndemânarea, echilibrul, orientarea în spațiu, îmbunătățirea relațiilor interumane; călirea organismului. Ca pentru fiecare dintre noi și pentru persoanele cu dizabilități sportul are aceeași importanță, cu atât mai mult la ei unde problemele lor îi face să fie mai amotrici, sensibili, introvertiți, dependenți de prezența unei persoane, etc, iar prin practicarea exercițiului fizic aceste bariere încetul cu încetul sunt estompate”.

Cornel Sava – profesor sport Școala Gimnazială Specială “Constantin Pufan”

Cluj-Napoca

George Cernucan – Kinetoterapeut

Teodor Ibănescu –  Kinetoterapeut

Teodor Ibănescu este voluntar Special Olympics din 2013 de la Jocurile Naționale de la Cluj. De profesie kinetoterapeut, Teodor Ibănescu este, la cei 30 de ani, pasionat de fotbal și baschet în special, dar îi place și iubește orice activitate sportivă.

În calitatea sa de antrenor voluntar în cadrul programului ”Speciali pe Patine – Luăm viteză spre starea de bine”, crede că tinerii din program – odată ce au învățat să se țină pe patine sau să alunece pe ele, sunt foarte implicați să învețe mai departe. ”Mă bucură mereu bucuria și satisfacția lor”, spune Teodor. El explică că la role e destul de greu să lucrezi cu persoane cu Sindrom Down pentru că au probleme cu echilibrul. Dar, după câteva luni de antrenamente tinerii din program stau aproape toți pe role, fără sprijin. Abilitatea de a merge mai repede sau mai ușor pe role sau patine depinde de activitatea lor sportivă de-a lungul timpului. La antrenamentele de role ei își dezvoltă echilibrul și coordonarea. ”Le trebuie cam 1-2 ani ca să ruleze singuri…”, spune antrenorul voluntar.

#instaredebine #implicareafacediferenta #kaufland #fdsc #specialipepatine #specialolympicsromania

 

 

Lasa un comentariu