Ramona Asan, unul din cei mai implicați profesori din Școala Generației Unificate

Ramona Asan, unul din cei mai implicați profesori din Școala Generației Unificate

Școala Generației Unificate  este unul dintre proiectele Special Olympics Romania care ne-a adus aproape de profesori și elevi minunați, de la diverse școli din țară.  Deși o cunoșteam din 2005, doamna profesor Ramona Asan ne-a impresionat și de data aceasta cu implicarea și inspirația pe care a arătat-o tinerilor, realizând împreună o #GeneratieUnificata.

(mai jos este un interviu dat de prof. Ramona Asan pentru Special Olympics International).

Cum vă numiți și la ce școală predați?

Mă numesc Ramona Gabriela Asan, am 53 de ani și de aproape 21 de ani sunt profesorul special al copiilor speciali.

Din 1 septembrie 2000, am pășit pragul claselor speciale de la Școala Gimnazială ”Ion Gheorghe Duca” Petroșani și am promis să fac tot ceea ce îmi stă în putință pentru ca elevii mei să fie apreciați și valorizați. De atunci sunt profesor de psihopedagogie specială și predau la gimnaziu.

Școala Gimnazială „I.G.Duca” este situată în centrul orașului Petroșani, în județul  Hunedoara. Școala noastră își desfășoară activitățile de educație în două clădiri situate la o distanță mică una de alta. Clădirea principală este pe strada Șt.O.Iosif nr. 4, iar a doua se află pe bulevardul 1 Decembrie 1918. La școala noastră dragă avem elevi cu vârste între 3 și 15 ani, pe următoarele nivele: învățământ preșcolar, învățământ primar, învățământ gimnazial, învățământ special integrat și învățământ suplimentar de artă.

Școala Gimnazială ”Ion Gheorghe Duca” Petroșani este cea mai mare școală de masă din Valea Jiului, iar din anul 2000 a înființat clase speciale compacte integrate în învățământul de masă. Atunci a început drumul meu către crearea unei lumi mai incluzive.

De ce v-ați implicat în proiectul Școala Generației Unificate? În ce a constat participarea dvs?

Pentru că elevii speciali nu au aceleași oportunități ca și elevii din învățământul de masa. În ceea ce privește participarea la competiții, am început să particip cu copiii mei speciali la concursurile organizate de Special Olympics România încă din 2005. Însă nu am considerat suficient acest lucru pentru integrarea reală a persoanelor speciale, tocmai de aceea am ales să ne implicăm și în competițiile unificate ale SOR, pentru a crește interacțiunea dintre toți copiii și a face pași mai mari către normalizarea vieții copiilor cu C.E.S (Cerințe Educaționale Speciale).

Anul acesta, SOR a venit în întâmpinarea noastră cu un proiect foarte generos în care a instruit profesori din învățământul de masă pentru implementarea manualului ”Participă!”, a desfășurat campionate unificate de fitness, dar a și instruit viitorii Lideri ai Incluziunii.

Am participat cu 20 de sportivi speciali și din învățământul de masă la Campionatul Virtual de Fitness Unificat Special Olympics România 2020 din noiembrie- decembrie 2020 și cu 10 sportivi  la Proiectul Bravi si LEO din februarie 2021. De asemenea, am participat și la Întâlnirile Generației Unificate, cu cei 3 viitori Lideri ai Incluziunii.

Când ați început colaborarea cu Special Olympics România și cum v-a ajutat organizația?

Am avut norocul de a începe destul de repede colaborarea cu Special Olympics, ceea ce m-a ajutat să duc incluziunea la un nivel superior, pentru că mi-a fost oferită toată expertiza necesară și tot sprijinul, cu tot ceea ce am avut nevoie: informații, manuale, materiale sportive, medalii, diplome și, mai ales, suport moral.

SOR ne-a arătat că, indiferent de condiții, de problemele care au apărut în lumea întreagă putem face ceva! Am învățat că ne putem adapta la orice, că propria noastră casă poate deveni o sală de sport, că principalul este să nu renunți niciodată!

Care a fost impactul proiectului asupra tinerilor?

Acest proiect ne-a reamintit de frumusețea Jocurilor Special Olympics, de asemenea ne-a ajutat să ne conectăm, chiar dacă eram închiși în case, ne-a făcut să ne simțim campioni și să visăm la reîntoarcerea la normalitate.

Mai presus de orice, am cunoscut parteneri unificați din diferite orașe ale țării și ne-am făcut și mai mulți prieteni, care vor să schimbe percepția lumii asupra persoanelor cu nevoi speciale și să construiască o lume care acceptă frumusețea diversității.

Percepția oamenilor în ceea ce privește persoanele cu dizabilități în școală, dar și în zonă s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, tocmai datorită popularizării evenimentelor și proiectelor dedicate lor. Proiectul ”Școala Generației Unificate” a fost un prilej minunat prin care am putut arăta tuturor că am făcut și facem pași mari către o școală și o comunitate incluzivă și a dat startul unor alte noi proiecte care vor promova incluziunea.

În scoala noastră, în lunile de dinaintea realizării proiectului nostru ”Împreună creștem o comunitate incluzivă”, se implementase deja la un număr de cinci clase manualul ”Participă” (https://bit.ly/357GidR), astfel că un număr de 114 elevi știau despre incluziune datorită lecțiilor minunate din acest manual. De asemenea, am vorbit cu reprezentanții claselor, la Consiliul elevilor, despre proiectul minunat pe care tinerii Lideri ai Incluziunii, cărora le-am fost mentor, vor să îl implementeze, iar aceștia au dus informațiile primite mai departe, la clasele lor, astfel că un număr de aproximativ 520 de elevi au auzit despre ce dorim să facem și despre cum se pot implica ei. A urmat apoi o campanie de conștientizare a ceea ce presupune incluziunea, pe pagina de Facebook a școlii. Ca urmare a tuturor acestor activități, în perioada 21 martie- 22 aprilie 2021, s-a desfășurat concursul nostru de promisiuni incluzive, la care elevii au creat mesaje, filmulețe, desene, prezentări în care și-au afirmat dorința de a crea și a trăi într-o lume mai incluzivă.

Am avut foarte mulți participanți și acest lucru ne-a bucurat enorm, pentru că deși elevii erau într-o vacanță neplanificată, din cauza pandemiei, totuși au creat promisiuni de incluziune originale și delicate. De la cei mai mici până la cei mai mari, toți s-au declarat extrem de fericiți pentru că au putut participa la acest proiect generos și inedit.

Premiile au constat în mai multe obiecte cum ar fi șosete desperecheate, care le vor aduce aminte despre promisiunile făcute de fiecare dată când le vor purta, de căni personalizate cu mesajul #ALEGINCLUZIUNEA, care vor reprezenta un memento superb de câte ori le vor folosi, dar și lanterne și pixuri personalizate cu mesaje incluzive.

Pentru tot ceea ce am învățat și vom duce mai departe, suntem extrem de recunoscători!

Ce trebuie să știe tinerii din afara proiectului? Ce anume merită mediatizat?

Implicarea copiilor și tinerilor în activități extrașcolare și în proiectele cu finanțare internațională le deschide noi orizonturi, îi echipează cu abilități relevante pentru viață și le mărește șansele la un viitor mai bun, tocmai de aceea fac tot posibilul ca în școala noastră să se desfășoare cât mai multe astfel de activități.

Profesorii din toată țara au mare nevoie de sprijinul vostru, dar și de schimb de bune practici cu școlile care au desfășurat proiecte care susțin incluziunea. Puterea exemplului funcționează cel mai bine. De asemenea, e nevoie de implicare și de dorința lor de a deveni promotori ai unei educații de calitate, o educație incluzivă.

Pentru a fi un model de incluziune în rândul școlilor din România, vom iniția parteneriate de schimb de bune practice cu școli din România, dar și din școlile partenere ERASMUS+ unde vom prezenta experiența dobândită cu prilejul Campionatelor Unificate de Fitness Virtual SOR și vom iniția noi proiecte. De asemenea, sperăm să mai participăm și la celelalte concursuri unificate organizate de SOR în proiectul Școala Generației Unificate.

Ce anume ați vrea să rețină alții despre activitatea dumneavoastră?

Proiectul nostru, realizat ca urmare a participării la Întâlnirile Generației Unificate, s-a dorit a fi primul pas către o comunitate școlară și locală mai incluzivă. Am informat comunitatea despre beneficiile incluziunii, despre acceptarea frumuseții diferențelor dintre oameni, iar rezultatele au confirmat că suntem pe drumul cel bun.

Impactul proiectului ”Împreună creștem o comunitate incluzivă” în cifre, nu doar în emoții, este:

  • 63 de participanți la concurs;
  • 63 de premii constând în șosete vesele desperecheate de la www.dedoles.ro, căni personalizate cu mesajul #AlegIncluziunea, lanterne personalizate cu mesajul ”Uniți împotriva prejudecăților!”,
  • 250 de pixuri personalizate cu mesaj de incluziune;
  • Banner pentru promovare (500 cm/ 100 cm) cu mesajul: ”Împreună creștem o comunitate incluzivă!”, amplasat pe sediul vechi al școlii noastre, vis-a-vis de Primăria Municipiului Petroșani.
  • Diplome de la SPECIAL OLYMPICS România;
  • Impactul proiectului pe pagina de Facebook a școlii > 18.000;
  • peste 5.000 de membri ai comunității au văzut banner-ul de pe sediul vechi al școlii;
  • donație pentru sportivii Special Olympics România: 221 DE LEI;

Educația pentru incluziune trebuie să înceapă foarte devreme, încă de la grădiniță, pentru că un comportament incluziv se învață și se exersează mereu, pentru a deveni un comportament asumat. Acest lucru se poate realiza numai cu implicarea totală a tuturor partenerilor educaționali, scoli – profesori – elevi – părinți- comunitate – autorități- societatea civilă. Prin acest proiect am demonstrat tocmai acest lucru, respectiv că: Împreună creștem o comunitate incluzivă!

 

Leave a Reply